Vaikka kuinka hurskaasti tahansa puhun terveellisten elämäntapojen opettelusta ja paremmasta olosta, on tässä projektissa kyse vahvasti myös painon putoamisesta. Lyhyesti painohistoriani on seuraavanlainen:

Painoin ennen lapsen saantia noin 73 kiloa. Pidin itseäni kovin lihavana, vaikka 175 cm pitkälle, rotevanmalliselle naiselle tuo luku on varmasti ihan sopiva. Noin kuusi vuotta sitten tulin raskaaksi ja lihoin odotusaikana melkein 20 kiloa. Synnytyksen jälkeen paino putosi 80 kiloon, jossa se pysyikin pitkään. Ajattelin koko ajan, että kunhan vauva-aika loppuu / kunhan menen töihin / kunhan lapsi vähän kasvaa laihdutan. En koskaan onnistunut.

Nyt viimeisen vuoden aikana paino on kivunnut hitaasti tuonne 90 kiloon. Se on aivan liikaa. Olo on tukala, vaatteet kiristävät, polvet valittavat juoksusta, hengästyn, hikoilen ja kärsin. Inhoan itseäni. Tuntuu, että missään vaatteissa en näytä hyvältä, enkä valokuvia katsoessani tunnista itseäni. Haluan laihtua terveysvaikutusten takia, mutta myös ulkonäköseikkojen takia. Olen tajunnut, että muutos on mahdollinen, työläs toki, mutta mahdollinen. Mutta muutosta ei voi tehdä kukaan muu. On minusta itsestäni kiinni miltä näytän. Jos haluan näyttää paremmalta ja voida paremmin, minulla on mahdollisuus toimia niin, että saavutan nämä asiat. Olen tajunnut, että minulla on oikeus ajatella itseni ja että olen ansainnut paremman voinnin.